29 octombrie 2019

O vacanta cu multi electroni (1)


Rezumat

Aventura a inceput, dar inca nu s-a terminat. Undeva pe la jumatatea ei am zis sa tragem o linie si sa adunam sa vedem pe unde ne aflam.

Interval: 19 Septembrie - 20 Octombrie
Distanta parcursa: 3076 km
Curent consumat: 477 kWh
Timp petrecut la volan: 61.5 h
Timp incarcare: 20.5 h in 20 sesiuni de incarcare, pentru 670 kWh
Cost: 20.56 EUR
Cost echivalent pentru 8L/100km, 1.3 EUR/L: 320 EUR



Graz - Bucuresti si imprejurimi

Reteta a fost, ca si in vacanta trecuta, calatoritul pe timp de noapte in timp ce copilul doarme. De data aceasta am fost mai organizati si am incarcat bine (98%) inainte sa plecam. Dar pentru ca a venit toamna, prima oprire a fost relativ repede, la o benzinarie, pentru a face presiunea la roti. 
Condusul a fost o placere... pana a inceput (ba)haosul de dupa Timisoara. Nu mai trebuie sa mentionez ca o autostrada face toti banii, ca traficul ar fi mai fluent, mai sigur... Dar privind din alta perspectiva, cred ca Autopilotul a avut multe de invatat. 

Drumul lung: Graz - Bucuresti

Cei 1730 km i-am parcurs in doua nopti. Prima noapte am condus Graz-Timisoara, cu o oprire la Ionity langa Budapesta. Apoi pe somnul de pranz am mers Timisoara-Sibiu, iar in urmatoarea noapte am mers Sibiu-Bucuresti.

Incarcarea am ales sa o facem la:

  • Ionity, la OMV intre Balaton si Budapesta (aprox. 8 EUR pe sesiune)
  • Kaufland Timisoara (gratuit, o incarcare pe oras in 24h)
  • Kaufland Sibiu (gratuit, o incarcare pe oras in 24h)
  • Kaufland Bucuresti Pacii (gratuit, o incarcare pe oras in 24h)
Pentru un context mai amplu am inclus in statistici si incarcarea de dinainte plecarii si cea dupa ce am ajuns. 

Timpul de incarcare efectiv a fost de aproape 5h:
  • cam 3h (Timisoara si Sibiu) au fost combinate cu alte activitati (locuri de joaca, masa)
  • celelalte doua sesiuni (Ionity si Bucuresti) au fost in miez de noapte unde un pic de relaxare a fost binevenita. Mai putin la Bucuresti unde am atipit si s-a activat alarma care suna foarte melodios.
Comparativ cu cele 17.5h conduse, pe timp de noapte sau in traficul din Romania, statul la incarcat a fost o pauza bine-meritata. Cu ultimul update (v10) poti sa rulezi si Youtube sau Netflix in masina in timp ce esti parcat, asa ca asteptarea nu trebuie sa fie plictisitoare. Inainte puteai doar sa joci sah sau a gramada de alte jocuri (Beach Buggy2). Iar daca te tin corzile vocale, tot cu ultimul update a venit si Caraoke. 

Am ales sa incarcam la Ionity si nu la Tesla Supercharger de la Gyor, unde ar fi fost gratuit, pentru ca eram nerabdator sa vad cat de repede incarca. Si da, incarca repede! In perioada de varf a avut 192kWh, echivalent a 1259 km/h. Model 3 este limitat la 200kWh la alte statii dar suporta 250kWh la Supercharger v3.
Practic in 32 minute (de la 1:33am pana la 2:05am) bateria a fost incarcata de la 6% pana la 85%. Daca ai mult de condus si statii de incarcare pe parcurs, cand puterea de incarcare scade spre 250km/h (peste 80%) e mai bine sa mergi mai departe decat sa stai inca jumatate de ora sa se incarce si restul.

In Romania, reteaua de la Kaufland s-a dovedit foarte stabila, si aplicatia e-Charge usor de folosit. Doar la Sibiu m-am suprapus cu cineva pe incarcare in ultimele 10 minute. Am aflat astfel ca aplicatia Plugshare poate fi folosita si sa schimbi mesaje cu cei care incarca in acel moment, un lucru foarte util in conditiile in care, de pe drum, nu stii daca respectivul este sau nu la masina. Eu nu eram, si, cei care au venit mi-au trimis mesaj sa ma intrebe cat mai dureaza. Ei conduceau un Nissan Leaf si desi aveau nevoie de priza CHaDeMo, nu era activa pentru ca eu utilizam CCS si ambele folosesc si curent continuu (urmeaza un alt articol despre incarcare).

Drumurile prin oras

Bucuresti, Bucuresti, trafic ca aici rar mai gasesti. Din cei 1360km, majoritatea au fost efectuati in oras. Este interesant ca totusi consumul mediu este 155 Wh/km care este mai mic decat media la drum mixt de 170Wh/km. Lucrurile stau un pic diferit decat la masinile pe combustie care tind sa aiba consumul in oras mai mare decat cel mixt.

In unele deplasari prin Bucuresti am incercat sa folosesc si Autopilotul dar un "sofer bun" nu prea se incadreaza in trafic aici, unde:
  • facutul la stanga pe dunga dubla continua e mai sigur decat intorsul in sensul giratoriu din fata sau la urmatoarea intersectie, 
  • intratul in fata la semafor e sport local
  • gropile incearca sa tina pasul cu bordurile care sunt schimbate


Costuri

Din cele 20 de sesiuni de incarcare, 3 au generat costuri totale de 20.56 EUR. Considerand ca totusi sesiunile nu vor mai fi gratuite, pentru un pret (mare) de 0.28 EUR/kWh, costul estimat ar fi fost de 133 EUR.
Pentru aceeasi distanta, parcursa cu benzina/motorina si cu un consum mediu de 8L/100km, costul ar fi fost spre 320 EUR. Puteti sa va jucati cu consumul, dar trebuie tinut cont ca aproape jumatate din distanta a fost parcursa in Bucuresti.

Concluzie

Condusul unei masini electrice pe distante lungi este diferit, dar placut. Diferit deoarece e recomandat sa iti planifici calatoria, cel putin la inceput pana te obisnuiesti, si pentru ca experienta de incarcare difera complet de cea de la pompa (electronii folosesc un parfum mai fin). Placut deoarece te face sa te simti diferit, pentru ca ai locuri de parcare dedicate si interactionezi mai mult cu alti soferi de masini electrice sau cu oamenii care sunt curiosi. 

Costurile pentru o astfel de calatorie sunt destul de mici (10-20%), si daca te straduiesti poti sa mergi gratis, insa nu acesta ar trebui sa fie scopul. Chiar si in conditiile in care masinile electrice se vor inmulti si incarcarea va fi contra costa, lucru perfect normal, costurile se apropie de 50%. Si asta tine cont doar de costul pentru deplasare si de nimic altceva (revizii, schimburi de ulei, placute, etc).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu