13 octombrie 2019

Tesla Autopilot


In ce context discutam?

Inainte de a discuta despre Autopilot ar trebui sa intelegem contextul. Desi condusul pare ceva banal in zilele noastre (si care din pacate se practica uneori si fara permis). numarul accidentelor este destul de mare. Tinand cont si de nevoia continua de miscare trendul acestor accidente nu poate scadea decat daca se elimina cauza. Si de cele mai multe ori cauza sta pe locul de la volan. Daca elimini cauza, constati ca nici volanul nu mai are sens si brusc poti reinventa deplasarea.
Dar revenind la context, SAE defineste 5 niveluri de automatizare pentru condus, ultimul fiind cel in care volanul nu mai are rost. Mai multe detalii se pot gasi si aici.
Pana acolo insa mai este cale lunga, nivelurile 4 si 5 fiind abia in faza de specificatie din punct de vedere al legislatiei si in faza de cercetare pentru producatorii auto.
Pentru nivelul 3, care este si varianta de Autopilot Tesla, legislatia exista si unii producatori auto incearca sa il dezvolte deja. Tot la nivelul 3, responsabilitatea este inca la sofer, care trebuie sa preia controlul atunci cand sistemul o cere.

Pe scurt, discutam despre nivelul 3 in care soferul trebuie sa fie atent si sa preia controlul la nevoie.

Ce este Tesla Autopilot?

Pentru Tesla, aceasta functie este descrisa aici si daca te lasi luat de val poti cred ca te culci la volan si te trezesti la destinatie, desi e mentionat ca nu asta primesti.

Pentru unii, functia Autopilot, este raspunsul la absolut toate problemele din trafic. O abordare cat se poate de gresita si care in anumite cazuri a avut urmari neplacute. Numele este inspirat de functia similara de la avioane, insa este gandita ca suport nu ca inlocuitor pentru sofer.

In cele ce urmeaza, ma refer strict la functia Autopilot si nu la Enhanced Autopilot sau Full Self Driving.

Ce face in conditii reale?

Doua aspecte se observa mai evident:
  • urmarirea benzii (lane assist / autosteer)
  • viteza adaptiva (adaptive cruise control)
Deasupra pictogramelor cu masini se regasesc trei iconite:
- cea din dreapta este limita de viteza legala si este vizibila aproape mereu. Exista cazuri unde dispare dar in general sunt strazi sau drumuri mici.
- cea din mijloc este viteza adaptiva care este vizibila si ea in cea mai mare parte a timpului si afiseaza limita de viteza +/- o marja pe care o poti configura in setari. Se activeaza tragand in jos o data de schimbatorul de viteza (in partea dreapta a voloanului)
- cea din stanga este autosteer si e vizibila in momentul in care se poate activa (de exemplu benzile sunt marcate). Se activeaza tragand de doua ori in jos de schimbatorul de viteza.
Atunci cand iconitele sunt activate isi schimba culoarea in albastru iar pentru autosteer activarea/dezactivarea este insotita de semnal sonor.



Urmarirea benzii este utila la drumuri lungi sau pe autostrada/tunel unde ca sofer poti sa monitorizezi drumul fara sa te implici prea tare in condus. Pe timp de noapte sau in conditii de vizibilitate redusa diminueaza seminificativ oboseala soferului. In oras nu simti efectul prea mult pentru ca marcajele sunt foarte "haotice" si probabil mai are de invatat sa le interpreteze corect si fara ezitari. Cand aceasta functie este activa, esti avertizat vizual periodic (cam la 30s) sa misti de volan ca sa confirmi ca esti inca atent. In cazul in care nu o faci, avertizarea vizuala este mai agresiva, apoi esti avertizat audio si daca inca nu raspunzi, atunci masina trage pe dreapta si opreste. Inca nu am impins limitele asa ca ultima parte nu este testata.

Viteza adaptiva e foarte placuta in trafic de oras cu multe opriri si porniri, unde urmareste bine comportamentul celui din fata ta. Pe autostrada isi face datoria la fel de bine. In varianta disponibila acum nu opreste la semafor daca nu ai pe cineva in fata care a oprit, dar Tesla promite ca pana la finalul anului acest lucru va fi disponibil in varianta Full Self Driving. Si aici da senzatia ca este prudent si daca sesizeaza ca masina din fata a redus viteza (chiar si fara sa apese frana) o reduce si el.

In meniul de configurare exista si alte optiuni de siguranta legate de aceasta functionalitate, dar care isi fac de cap in spate, nu foarte evident.

Autopilotul incearca sa fie un "sofer" bun, care:
  • stie ca banda a fost definita cu un scop si se incadreaza pe mijlocul ei
  • respecta limitele de viteza
    • ii poti seta o marja +/- peste limita legala, si daca il lasi in pace reduce viteza atunci cand limita scade (intri in localitate). N-am sesizat sa o si creasca la loc atunci cand creste limita (iesi din localitate) insa o poti face foarte simplu apasand pe indicatorul de limita de viteza din ecran.
  • uneori se mai si supara pe tine cand incerci sa il stresezi
    • daca incerci sa activezi lane assist cand drumul nu este marcat, bazaie si iti scrie ca nu se poate activa. 
    • daca e activ si scapi talpa prea mult pe acceleratie se dezactiveaza si te anunta ca ramane dezactivat pe tot restul calatoriei (trebuie sa opresti de tot si sa pornesti iar la drum ca sa o poti folosi).

Ce se poate imbunatati?

Functia Autopilot ajuta destul de mult desi nu este perfecta. Limitarile pe care le-am observat sunt:

  • pe drumuri inguste ezita destul de mult si uneori franeaza excesiv (ex. sectiuni in lucru, benzi inguste ca pe E85 Bucuresti - Buzau unde pe sens este cam o banda si jumatate)
  • la schimbare benzii de mers daca nu semnalizezi complet ca sa se dezactiveze autopilotul te cam bati pe volan cu el pana intelege ca tu esti cel care vireaza ;)
  • tot la schimbarea benzii de mers, cam cand esti pe mijloc am sesizat o franare scurta, probabil din cauza masinii din fata, ceea ce s-ar putea sa insemne ca manevra trebuie pornita mai devreme, sau ca e bulversat de banda pe care ai incalecat-o si nu stie daca ai pierdut controlul sau nu (am patit sa imi zica intr-o situatie din asta sa controlez volanul ca e pericol, desi eu executam manevra)
  • cateodata pe autostrada in curbe, cand sunt mai multe masini, am sesizat tot o frana scurta, ca si cand o alta masina ar taia calea, chiar daca nimeni nu face asta pentru ca toti sunt incadrati pe curba (lasa senzatia ca se asteapta sa mearga inainte desi curba e putin mai in fata)
  • se pozitioneaza pe mijlocul benzii si in curbe da senzatia ca iese in exterior pentru ca nu taie curba ci pastreaza trasa de mijloc
  • detectarea gropilor/obiectelor ar fi foarte utila mai ales pe drumurile din Romania unde ocolirea lor poate insemna chiar si intrarea pe contrasens, lucru pe care nu il face din principiu
  • o actualizare mai buna a limitelor de viteza, atat pe sectiuni (in general se schimba pe ecran cam la 10-20 metri dupa indicator) cat si pe zonele in care au fost modificate (din cauza unor lucrari)
  • in unele curbe sau portiuni de drum incearca sa creasca viteza la limita legala desi un sofer uman nu ar accelera asa tare (sens giratoriu, serpentine).

In incheiere

Tehnologia este noua si evolueaza foarte rapid, prin urmare update-urile software sunt bine venite, si aici Tesla a abordat foarte eficient acest aspect prin update-uri over the air. 

O masina electrica trebuie experimentata si simtita, prin urmare, functiile oferite de Autopilot nu reduc din placerea de a o conduce. Cu Full Self Driving probabil ai pachetul complet, dar parca nu mai este ceva personal. Totusi sunt cateva optiuni atractive (Advanced Summon - masina poate sa vina din parcare sa te ia de la usa magazinului daca ploua prea tare) la care nu ai acces fara Full Self Driving.

Nimic nu este perfect si bug-uri pot aparea peste tot. Asadar, mai bine conducem prudent si suntem atenti la drum decat sa ne abandonam complet tehnologiei. Inca nu a venit acea vreme, dar probabil in 10-20 de ani lucrurile vor sta altfel.

Drum bun!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu