08 septembrie 2019

Prima vacanta electrica


Rezumat


  • Distanta parcursa – 467km dus (plecare 57% + 1 incarcare => sosire 20%), 408km intors (plecare 100% + 1 incarcare => sosire 71%)
  • Range anxiety – nu este cazul cand ai supercharger (si incarci cu ~115kW, 750km/h), altfel trebuie sa planifici un pic mai bine, dar intra in reflex.
  • Tip condus – normal (cu copil mic), A/C pornit tot drumul, internet music
  • Aplicatii utile: https://plugshare.com (si aplicatie de mobil), https://abetterrouteplanner.com (ABRP), https://www.teslafi.com
  • Cost: 0 EUR (free supercharge si free charge la hotel si pe unde am parcat)

Planificarea

Pentru deplasare, am evaluat rutele cu cateva zile inainte folosind ABRP care are cativa parametri interesanti pe care ii poti seta si, aparent, tine cont si de diferenta de altitudine de pe traseu.


Optimizarea cred ca o face in functie de timpul total pentru ca la rute mai complexe iti sugereaza si cat sa stai la incarcat ca sa ajungi mai repede, si poate sa aleaga mai multe statii cu viteze mai mari de incarcare, desi aparent o oprire la mijloc ar fi suficienta.

Drumul si incarcatul

La dus


Din motive personale – copil cu rau de masina – am preferat sa plecam in timpul noptii. Din alte motive nu am apucat sa plecam cu 100% baterie cum am fi vrut, dar am fost increzatori ca asta nu e o problema. Asa ca ne-am pus la drum cu 57% stiind ca vom putea incarca la superchargerul Tesla din Villach.

In Austria nu am intalnit superchargere aglomerate, si, in plina noapte, cu atat mai putin, asa ca eram doar noi si inca un Model S. Statia e vis-a-vis de o benzinarie si un restaurant si alte cateva magazine. Pentru ca am folosit un cod de referal dupa ce am comandat masina, avem 6 luni gratuit la supercharger, deci nu ne-a costat nimic. In plus peste cele 6 luni ar trebui sa primim inca 3 luni pentru ca nu am facut test drive inainte de a comanda. Conditiile de referal s-au schimbat de atunci si acum fiecare referal primeste credit la supercharger pentru 1500km (atat cel care cumpara, cat si cel care a recomandat).

Prin concediu

La hotel am gasit 2 locuri marcate pentru masini electrice si desi erau ocupate de alte masini, am vorbit la receptie si au fost eliberate si toata perioada nu le-am mai gasit ocupate… si erau si aproape de intrare. In dreptul lor erau 3 prize de incarcare – o priza schuko si doua prize 3-phase – ascunse in spatele unei usite, pe care cei de la receptie le puneau la dispozitie gratuit, la cerere. La un hotel din apropriere, din acelasi lant, erau si statii Tesla Destination Charger, dar nu le-am folosit.
Am incarcat de doua ori la hotel, peste noapte, si desi a fost foarte incet (~13km/h) fiind in timpul noptii chiar nu a contat.



In plus, cand am vizitat Amfiteatrul din Pula, in parcarea din fata lui erau doua puncte de incarcare gratuite unde am lasat masina cat noi ne-am plimbat. Acolo am gasit inca o masina la incarcat – Hyundai Kona.



In toata perioada am avut Sentry Mode activ tot timpul cand am fost parcati, si in plus, cu 10-20 minute inainte de plecare porneam climatizarea din aplicatia de pe telefon pentru a avea o temperatura confortabila. Sentry Mode a afectat nivelul bateriei insa dupa parerea mea nu foarte mult, avand in vedere siguranta (mentala) oferita, dar si imaginile uneori haioase cu persoane curioase care isi faceau poze cu masina sau se uitau pe geam :). In timpul noptii, cand Sentry Mode e declansat masina da un flash scurt, care pentru unii admiratori a fost neasteptat. In general, cand Sentry Mode nu este activ, masina intra in modul “Sleep” care nu consuma baterie.

La intors


Intoarcerea, deoarece a fost in timpul zilei, a fost pe drumul cel mai scurt, cu o oprire la Maribor la superchargerul Tesla. Pana am luat si am mancat o inghetata la McDonald’s masina era aproape incarcata.

Ca si la o masina pe combustie, este important consumul, si pentru o masina electrica este masurat in Wh/km. La noi a fost 170Wh/km cat era de asteptat in conditii mixte de drum, cu mers pe autostrada si uneori diferente de nivel de pana la 800m. Pentru diferentele de nivel, ce pierzi la urcare, recuperezi partial la coborare. 

Concluzie

Condusul unei masini electrice e ceva diferit si foarte placut. Planificarea intra in obisnuinta si nu este complicata, trebuie doar sa combini activitatile (incarci cand mananci sau vizitezi un loc). Statiile de incarcare nu sunt momentan aglomerate, si de cele mai multe ori merg fara probleme (uneori activarea nu este intuitiva). Cand vrei sa faci drumuri lungi, conteaza foarte mult unde opresti sa incarci ca sa nu astepti foarte mult (Tesla, Ionity ofera momentan cele mai rapide statii).

ABRP (gratuit) e destul de bun la rutare insa nu are informatii detaliate despre statiile de incarcare ci ofera link catre furnizor.
Plugshare (gratuit) e mai detaliat la nivel de tipuri de prize, mod de access, poze, dar rutarea nu are asa multi parametri. Poti in schimb sa iti definiesti un traseu prin puncte intermediare si sa estimezi tu cat stai la incarcat.
Teslafi (platit) ofera un abonament lunar sau anual si colecteaza statistici despre masina, pe care le prezinta structurat. Mi se pare ca ajuta foarte mult sa intelegi ce se intampla cu masina si in plus nu mai trebuie sa iti tii tu un jurnal de calatorie.


Urmatoarea calatorie Graz – Bucuresti si retur, fara acoperire supercharger… va fi interesant.