16 decembrie 2019

O vacanta cu multi electroni (2)

Rezumat

In partea a doua am facut analiza pentru intreaga calatorie - lunga si plina de invataminte. Dar primul sezonul rece abia urma sa inceapa, si sigur vom mai invata ceva si atunci.

Interval: 19 Septembrie - 18 Noiembrie
Distanta parcursa: 4794 km
Curent consumat: 756 kWh
Timp petrecut la volan: 3 zile si 22 h
Timp incarcare: 28.5 h in 29 sesiuni de incarcare, pentru 1055 kWh
Cost: 20.56 EUR
Cost echivalent pentru 8L/100km, 1.3 EUR/L: 500 EUR

 

Traseul


Pentru drumul de intoarcere am optat pentru doua nopti, fara condus pe somnul de pranz. Traseul la intoarcere a fost Bucuresti - Arad - Gyor - Graz. Am fost norocosi sa gasim o pensiune foarte draguta, cu personal foarte amabil, care ne-a gazduit in timpul zilei, cu check-in dimineata devreme pe la 08:00 si check-out seara in jur de 21:00. Micul dejun a fost excelent si bogat, iar camera foarte curata. Pensiunea Nimbus, Arad a devenit deja destinatia noastra intermediara.



In Romania, cel mai mult timp l-am petrecut in Bucuresti, cu ceva deplasari in afara capitalei. Daca dam la o parte din cei 2070km condusi, aproximativ 500 km pentru deplasari in provincie, raman cam 1500km doar in Bucuresti, in aproape 2 luni. Hmm, asta spune ceva despre cat de bine (nu) functioneaza transportul public.


Incarcarea

Planificarea incarcarilor deja nu mai pare sa fie ceva diferit si pentru ca stim ca avem unde sa incarcam avem doar grija sa nu ne intindem prea mult si sa ramanem fara curent. Am incarcat la:
  • Benzinaria Mol, Piata Sudului (gratuit, dar se pare ca din decembrie se plateste)
  • Kaufland Sibiu (gratuit, o incarcare pe oras in 24h)
  • Kaufland Timisoara (gratuit, o incarcare pe oras in 24h)
  • Tesla Supercharger Törökbálint, Hungary (gratuit)
  • Tesla Supercharger Graz, Austria (gratuit)


Cand calatoresti noaptea, nu prea ai ce face in timpul incarcarii, asa ca in cea mai mare parte am dormit, si da, la Sibiu a pornit iar alarma melodioasa. Altfel, poti sa cauti urmatoarea statie de incarcare si sa vezi daca sunt comentarii de la ultimii utilizatori (daca nu merge).

La Timisoara am intampinat si prima problema, dimineata pe la 5:00, cand am constatat ca la statia de la primul Kaufland nu mergea mufa CCS. Pentru ca nu voiam sa stam prea mult la incarcat (pe Mennekes) am mers la celalalt Kaufland unde am incarcat fara probleme. In caz contrar, alegeam ceva tot rapid, dar cu plata.

La Törökbálint nu aparea pe harta din masina superchargerul Tesla si am avut ceva emotii. Totusi pe Plugshare, erau multe check-in-uri recente si cand am ajuns acolo, am incarcat fara probleme. Este in parcarea de la Auchan si avea deja 5 statii supercharger, inca vreo 4 care urmau sa fie construite si doua statii destination charger. Ultimele doua au mufe Type 2 Mennekes si pot fi folosite de orice masina electrica, celelalte sunt dedicate Tesla.

Pe zonele cu autostrada am folosit autopilotul si am mers in medie cu 120 km/h. Pe timp de noapte autopilotul reduce considerabil incordarea si oboseala. In cea mai mare parte a timpului consumul mediu a fost in jurul la 170 Wh/km, dar a mai variat.

Costuri

Poate ati crezut ca am uitat sa actualizez costurile de la postul precedent, dar nu, la final, pentru cei 4800km am platit doar 20.56 EUR. Sesiunile de incarcare au fost in mare parte gratuite. Asa cum ziceam anterior, e normal sa coste, si am vazut pe Plugshare ca deja unele statii au inceput sa taxeze. Totusi comparativ cu Graz unde este plin de Tesla si Zoe si inca poti incarca gratuit la Lidl sau mall-uri, mi se pare ca cel putin cele de la primarie si de la supermarketuri le-au facut taxabile destul de repede.

Concluzii si invataminte

Incarcarea nu este o problema. Da, dureaza mai mult, dar daca iti umpli timpul cu altceva nici nu realizezi cand s-a incarcat. Si nu miroase, nu polueaza, si o poti face chiar si acasa la priza la care iti incarci telefonul. Exista mai multe mufe pentru incarcare dar in mod uzual vei folosi doar 2-3.

Mi-ar placea sa vad ca apar si in Romania statii cu putere peste 100kW, care sa reduca si mai mult timpul cu incarcarea. Se pare ca acum cei mai multi acopera zona urbana cu statiile de 50kW si 11/22kW, si mai putin deplasarile lungi (400+ km). Totusi trebuie ca si masinile sa suporte astfel de puteri, si din pacate multe accepta doar maxim 50kW.

Este nevoie de o integrare a statiilor de incarcare astfel incat sa poti sa ai 1-2 aplicatii cu care sa pornesti incarcarea, nu sa stai sa cauti prin telefon care e aplicatia care se potriveste.

Masina electrica presupune o investitie mai mare la inceput dar costurile cu utilizarea sunt mici. Bine, dupa ce o cumperi ai tendinta sa ii iei tot felul de accesorii, deci costurile initiale nu sunt doar cu masina :). Totusi exista si alte masini electrice in afara de Tesla, ca Zoe, e-Golf, Ioniq, etc. care pentru oras pot reduce costurile de utilizare semnificativ.

Comunitatea soferilor de masini electrice este in continua crestere si asta se vede si in aplicatii (ex. Plugshare) si in grupurile de discutii.

Urmeaza sezonul rece, si cum mentionam la inceput, cu siguranta vom avea de invatat cate ceva si pe timpul iernii. Pana atunci schimbam roti, cumparam lopata, silicon, racleta pentru geamuri...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu